Go nuts – i nødder!

Follow my blog with Bloglovin

Spis lækre nødder og lev længere. Nødder er den nye ”fisk”, når det kommer til 
sundhed. Nødder gir masser af gode fedtstoffer, fibre, protein, vitaminer og mineraler, men uden indhold af kviksølv og andre tungmetaller. Lad nødder blive en daglig del af maden – også når du er på slankekur.

Nødder er lækkerier. De smager fortryllende godt, mætter godt og så er de bare super sunde. De passer ind i dansk kost – hver dag. Lad dig inspirere af opskrifter, der følger denne blog og få smagen og sundheden ført op til nye højder.

Nødder og vægttab

Mange tror, at nødder er den sikre vej til et større taljemål. Kigger du i enhver kalorietabel, er der noget om snakken. Nødder indeholder omtrent lige så mange kalorier som chokolade. I kalorietabellen, tikker nødderne hurtigt op i kalorieregnskabet og det er nok en af årsagerne til, at de er frygtede og glemt af mange. En ny undersøgelse omkring mandler og kalorieoptagelse viser imidlertid en interessant observation, nemlig at kroppen tilsyneladende ikke optager alle kalorierne fra nødder, i hvert fald når det gælder mandler. Undersøgelsen viste nemlig, at 32 % af kalorierne fra mandler ikke blev optaget. Kalorieindholdet burde, ifølge denne undersøgelse, opgives som 360 kcal/100g i stedet for 529kcal/100g. Om det samme gælder andre nødder, vides på nuværende tidspunkt ikke, men det er sandsynligt. Nøddernes struktur og hårdhed er formentlig det, der medfører, at nødderne ikke findeles nok ved tygningen til at alle kalorierne optages. Det samme ser i øvrigt ud til at gøre sig gældende, når man spiser brød med hele kerner. Solsikkekerner og hørfrø kommer næsten hele og ufordøjede igennem tarmsystemet.

Det er i flere undersøgelser observeret, at en vis mængde nødder dagligt, er foreneligt med vægttab. Nødder indeholder store mængder fibre og protein og giver en god mæthedsfornemmelse. Samtidig elsker de fleste nødder og det gør det muligt at tilfredsstille ”den søde tand” med sunde nødder. Afhængigt af hvordan kosten i øvrigt ser ud, vil et indtag på mellem 30-50g være et passende dagligt indtag.

Nøddernes sammensætning

Nødder indeholder masser af protein. Et par håndfulde mandler på vej hjem fra træning er en god ”muskel-opbygger”, med 21g protein pr. 100g. Det er også en god eftermiddagssnack, der giver god fornemmelse af mæthed længe. Mandler har et fiberindhold på 9,2g/100g og det er pænt over fiberindholdet i mange typer rugbrød. Nødder giver ikke kæmpehøjt blodsukker efterfulgt af dybe dale med ekstra craving. I stedet giver det en langvarig mæthed med et jævnt blodsukker.

Nødder for sundheden

Der kommer efterhånden flere nye undersøgelser, der samstemmende viser, at nødder er guf for sundheden. En af de nyeste og største undersøgelser om nødders sundhedseffekt offentliggjort i New England Jounal of Medicine viser, at de mennesker, der daglig spiser en håndfuld nødder, har 20 procent lavere dødelighed af enhver årsag set over en periode på 30 år. Nødderne reducerede både dødeligheden af hjertesygdom og kræft. Det ser ud til, at nødderne har en anti-inflammatorisk virkning på kroppen og samtidig sænker kolesterol, samt påvirker blodsukkerbalancen i gunstig retning.

Nyd nødderne

Mange mennesker elsker nødder, men på trods af det, glemmer de alligevel ofte at få dem på menuen. Det er ikke typisk dansk at vælte sig i nødder. Det er jo ærgerligt at gå glip af både nydelsen ved nødder og samtidig som sidegevinst få boostet sundheden.

Nødder passer ind i mange retter og kan indgå som køderstatter i ugens vegetariske hovedmåltid. Nødder passer i pesto, i salater, som nøddesmør på brødet og er lækre som de er – som dagens snack og højdepunkt.

Nogle mener, at alt hvad der smager godt, er usundt. Det er en påstand uden beviser og det gør sig langt fra gældende, når det kommer til nødder. Så fyld endelig skabe og skuffer med sunde nødder – og nyd dem!

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s